2013-10-02

Stickat pannband







Skrev tidigare idag att det blev en promenad runt sjön här i stan på förmiddagen.
Nu när kylan börjar kännas lite mer på riktigt så 
rotade jag fram mitt pannband som jag stickade i vintras.
Helt perfekt att ha om huvudet för att värma öronen. 
Materialet är en blandning mellan ull och alpaca. 
Vilket gör att det både blir varmt och mjukt!

Jag är en liten nörd när det kommer till materialval på det jag ska sticka. 
Här slinker ingenting syntetiskt med om jag får bestämma. 
Sen finns det såklart alltid undantag - för att få till en viss effekt.
Men då är det ett väldigt medvetet val. 
Annars är det bara naturliga material som godkänns av mig :)

Pannbandet är mosstickat för att få till den lite "bulliga" effekten.



KRAM





4 kommentarer:

  1. Hej. Det här var ju jättefint! Jag skulle vilka sticka exakt ett sånt här pannband men jag är nybörjare och lite vilsen. Har du några mått/mönster du följer? Tacksam för hjälp! Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sara! Tyvärr stickar jag inte efter mönster så det finns inget. Det ser ut som jag har lagt upp 13 maskor, på kanske stickor 6(?), sen har jag stickat mosstickning tills det känns bra runt huvudet. Då har jag sytt ihop det. Stickat en liten del på kanske bara 5 maskor, mosstickning, som jag sedan sytt ihop runt skarven på den stora delen. Jag vet inte om du hängde med, men det är nog den bästa beskrivningen jag kan ge av att bara kolla på bilden, samt försöka minnas hur jag gjorde... /Caroline

      Radera
  2. Hej! Jag undrar vad mosstickning är för något? Är det något svårt? (jag = nybörjare)
    Jag blir väldigt tacksam om du skriver tillbaka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt att sticka. En rätt och en avig varvet ut.
      nästa varv är det avig på rätt och rätt på avigt varvet ut.
      Gör dessa två varven till den längd du vill ha och lycka till

      Radera