2013-10-10

Att sticka en provlapp är kul. Punkt.







Kofta in the making!
Eller i alla fall provlappen för koftan.

Har kollat lite i en hel del stickböcker nu det senaste, och där står det hela tiden hur tråkigt det är att göra en provlapp innan man börjar sticka. Eftersom jag stickar på frihand utan mönster är en provlapp ett måste för mig innan jag startar. Annars har jag ingen aning om hur många maskor jag ska lägga upp.

Jag gör den där provlappen av ren vana, för att jag vet att jag inte kan börja annars.
Så jag tänker att kan vi inte bara bestämma att det är roligt att sticka en provlapp istället då?
Om vi matas med hur tråkigt det är att göra just denna yttepytte lilla del i stickningen,
vem kommer då vilja sätta sig och göra en sån?
Man lockas ju inte precis av det...

Så därför bestämmer vi nu att det är kul att sticka provlappar.
Man får ju reda på massa skoj:

Om stickorna man tänkt använda passar garnet och min stickfastighet = 
ser det snyggt ut?

Hur många maskor går det på en och tio centimeter = 
jag kan räkna ut hur många maskor jag ska lägga upp.

Är känslan på provlappen skön =
jag får en bild av hur plagget kommer kännas när det är klart.


Om du inte har en aning om vad jag pratar om i det här inlägget men ändå känner att det verkar lite intressant så är min plan att ge lite handfasta tips nu framöver om hur du kan tänka när du vill sätta igång att sticka!





KRAM










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar