2013-04-15

s t a n d a r d


Jag lyssnar en del på poddar just nu, jag har mina favvisar men letar nya när avsnitten tar slut för veckan och jag vill lyssna mer. I Olof Röhlander och Richard Olssons podcast för ett par avsnitt sedan sa de att "man får den standard man förtjänar". Jag gillade den tanken, som exempel gav de att om chefen går förbi ett papper som ligger slängt på golvet på arbetsplatsen är det den standarden som sätts. Det är okej att det ligger papper på golvet. Ungefär så funkar det med våran disk här hemma, vi har ingen diskmaskin utan det är för hand som gäller. Ofta struntar vi i att diska ett par dagar och får sedan ett helt berg att ta tag i: den standarden som sätts är alltså att det alltid är lite halvdiskat/halvstädat hemma hos oss istället för rent och städat. 

Detta tankesätt går att överföra på mycket mer än bara papper på golvet eller odiskad disk. Som till exempel hur man är mot andra människor, är man alltid lite småsur, eller inte säger så mycket - då är det den standarden man sätter hos sig själv. 
Eller hur ofta man tränar varje vecka, vad man äter för mat, vad man har för jobb, hur man handskas med pengar, med mera...

Och för att citera ytterligare en mening från just deras podcast: Man är inte påklädd förrän man har tagit på sig ett leende. En standard jag vill höja, både hos mig och mina medmänniskor här i världen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar